Soms moet je nog iets dieper graven om iemand’s droom te verbinden met zijn of haar werkelijke blauwdruk. Frank wilde al heel lang coach worden. Personal coach, wel te verstaan.
Soms moet je nog iets dieper graven om iemand’s droom te verbinden met zijn of haar werkelijke blauwdruk. Frank wilde al heel lang coach worden. Personal coach, wel te verstaan.
Frank wilde al heel lang coach worden. Personal coach, wel te verstaan. Vooral: voor millenials. De groep die zo’n behoefte heeft aan sturing, omdat ze nu eenmaal alle kanten op kunnen. Het probleem: Frank is zelf eigenlijk nog een millenial. En zijn skills mogen nog wat aangescherpt, zijn levenservaring nog wat groeien, voordat-ie zelf mensen de weg gaat wijzen. Maar: eigenwijs is-ie ook. Er zou ondernomen moeten worden, het moest ‘iets met coaching voor millenials zijn’, en dan nog met verre buitenlandse reizen ook. Puzzelstukjes en ingrediënten genoeg, talent ook, om nog maar te zwijgen van gedrevenheid. Maar ja: dat moet je dan nog wel in een grote kookpot gooien, in de juiste samenstelling, rekening houdend met de markt, de vraag daarin, en de inmiddels al duizenden coaches die retreats in het buitenland aanbieden. En dan moest ook nog een (snel) renderende onderneming worden.
Ga daar maar aan staan.
Er werd me gevraagd Frank te coachen naar zijn werkelijke bestemming, uitgaande van zijn identiteit, zijn talent, zijn wensen en de mogelijkheden (lees: gaten) in de markt. Hij wilde een bedrijf dat kon uitgroeien tot een merk wat zijn doelgroep zou omarmen, waarvan hij zelf goed kon leven. Op ondernemingsgebied viel er nog wat te leren (en dus te coachen). En alleen een business plan maken of de marketing communicatie verzinnen, zou nooit genoeg zijn.
Al vrij snel zag ik dat Frank wel het talent had om te organiseren en mensen enthousiast te maken. Maar: wat het coachen betrof kon hij het nog niet alleen. En moest er meer komen. Vooral: meer inhoud. Meer een methode. Ik bedacht daarom een coachingsbedrijf dat voornamelijk gerund wordt door externe en ervaren coaches, die ieder op basis van hun specifieke werkveld één dag gaan vullen op basis van de 12 stappen van de Reis van de Held. Maar omdat die al zo vaak gebruikt wordt, greep ik terug op Alice in Wonderland. De verhalen die zij meemaakt en wat ze daarvan leert, slaan 1 op 1 op dat wat we millennia gunnen om nu al te leren, in plaats van over 30 jaar pas te snappen als ze terugkijken op hun leven.
Als (business) coach kan je geen groter compliment krijgen, dan dat iemand zijn of haar baan opzegt. Om er vol voor te gaan. Al na 5 maanden besloot Frank dat te doen, en de Grote Sprong te wagen. Op dit moment wordt er druk gebouwd aan een website, en is de verkoop van de eerste pilot-reis naar Sardinië begonnen. Als lid van zijn Raad van Advies blijf ik nauw betrokken bij de ontwikkeling van Frank’s In Wonderland, en de reis van zijn eigen leven. Ik ben er vast van overtuigd dat Frank gaat slagen en dat In Wonderland gaat doen wat het moet doen.