Uit de categorie ‘Vrij Werk’, maar toch voor een klant. Pim is eigenlijk zelf zijn grootste probleem, als je het mij vraagt. Zelden zo’n intelligente man ontmoet…
Uit de categorie ‘Vrij Werk’, maar toch voor een klant. Pim is eigenlijk zelf zijn grootste probleem, als je het mij vraagt. Zelden zo’n intelligente man ontmoet…
Pim is eigenlijk zelf zijn grootste probleem, als je het mij vraagt. Zelden zo’n intelligente man ontmoet, met alle bijbehorende karaktertrekjes. Cynisch, scheermesscherp, hypersensitief en beschouwend. Maar bovenal: lui. Aartslui. Had ik hem in Portugal tijdens een 40-urige Niet Werk Week al eens 2 (!) geniale ideeën om zijn leven mee in te vullen meegegeven, het doen: ho maar. Tot-ie opeens een paar jaar later bij me kwam. Had-ie, heel slim, een paar parkeerplekken gehuurd in een garage in de buurt waar veel ZZp’ers werken. En nog een paar andere plekken op het oog ook. Best slim. Beetje achteroverleunen, en elke maand (het geld) van abonnementjes binnen tikken. Daarnaast zag ik er zelf ook wel brood in, vooral qua doelgroep. De tijdelijkheid. En de positionering in de markt. Maar ja: zelfs een gat in de markt is niks waard als er geen goed businessplan ligt, geen goeie propositie en positionering is, geen passende Visual Identity en geen goeie website.
Ga daar maar aan staan.
Pim moest zijn concept kenbaar maken bij de juiste doelgroepen en stakeholders. Of ik wilde nadenken over een goede naam, en hem verder helpen bij de introductie. Dat wilde ik wel. Vooral omdat het voor Pim was. En ik wist dat hij, hoewel formeel ‘klant’, ook wel houdt van het randje. Van speelsheid. Van een bijzondere aanpak. En nergens gek van opkijkt. Dat is nog eens wat anders dan werken voor de grote multinationals die voor elke beslissing een werkgroep in het leven roepen, die weer moet dóórpresenteren aan een andere werkgroep.
Ik ging samen met Pim en een vormgever aan de slag om binnen no-time (6 weken, dat hadden er 4 kunnen zijn als het webbureau een beetje had meegewerkt) een bedrijf uit de grond te stampen dat klonk als een klok. Daar beleefde ik veel plezier aan, vooral omdat ik helemaal los kon gaan op de teksten van de site. Zoals ik ze zelf geschreven zou hebben als ZZParking mijn bedrijf was geweest.
Waar Pim aanvankelijk ambitieus uit de startblokken schoot, en binnen 3 maanden 5 parkeergarages door het hele land en een samenwerking met Q-Park aan zijn imperium kon toevoegen, lijkt er nu een klein dipje te zijn. Zag ik toen ik net de website bekeek. Nog maar één garage die ’t doet’. Zo zie je maar: mijn werk is heel relatief. Ik kan bedenken, bijdragen, stimuleren, faciliteren, motiveren en verbinden. Als een gek, zelfs. Maar uiteindelijk komt het toch op de ondernemer zelf aan. Dus ja: ook op jou.
Guus Ottens – Design